איך לשמור על מח פעיל בגיל השלישי גם בעזרת משחק זיכרון צבעים

שתף ב...

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

זהו אינו סוד שפעילות מוחית טובה לבריאות הנפשית ומשפרת את הזיכרון. עבור בני הגיל השלישי, אשר חווים עצמם כנפרדים מהחיים המודרניים והחברה עיסוקים יום יומיים יצירתיים הם הכרח. אספתי עבורכם מקבץ של פעילויות מהנות, שתורמות לשמירה על כושר מנטלי.

לקרוא ספרים ומגזינים

אין זה משנה אם זה ה"קוסמופוליטן", מגזין נשים ישראלי או "אפוק טיימס", מספיק שיהיה זה מעניין ומרחיב דעת. כיום ניתן להיעזר באביזרים קטנים המקלים על הקריאה כמו זכוכיות מגדלת עם תאורה, שרשרת לתליה ואף זכוכית מגדלת שולחנית. מצאו מקום נעים לשבת בו, זו יכולה להיות הספרייה העירונית, מוזיאון, בית קפה שקט, ותוסיפו להנאה שבחוויה.

ללמוד צילום

במחקר מעניין, שנעשה בארה"ב נמצא כי לימודי צילום דיגיטלי סייעו למבוגרים לשפר את יכולות הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך ביחס לאלו שלא רכשו מיומנות זו  (חשוב לציין שהמחקר לא מצא שפעילות זו מנעה מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר) לכן רכישה של מיומנויות חדשות כמו צילום ואף עריכה תסייע לבני גיל הזהב לשפר את תפקודי המח ולהעשיר את יומם.

משחקי חברה

בינגו, ברידג' משחק זיכרון למבוגרים- צבעים, השחלת לולאות, צביעה אומנותית, פעילות מקרמה בקבוצה, יצירה של מנדלה והרכבה של פאזלים משאירות את בני הגיל השלישי "בעניינים" תורמות להנאה ומעודדות תרגול של פעולות מוטוריות קלות. קחו לדוגמה את משחק זיכרון למבוגרים- צבעים במשחק זה נדרש השחקן להרים אובייקט מתוך הלוח, לזכור את הגוון שמתחבא תחת האובייקט, לדייק בתנועה, ואף ליהנות מזמן איכותי חברתי. כך גם לגבי בינגו וכל פעילות יצירתית אחרת. במקרמה למשל, אפשר לייצר סלים ותיקים על ידי קשירה בלולאות גדולות. גם כאן יש תרגול מעניין לפרקי האצבעות, שיפור היכולת הזאת תבוא לידי ביטוי באחיזה של עצמים כמו כוסות, צלחות, כלי אכילה ועוד.

מעורבות חברתית

הימצאות בסביבה מעוררת תורמת לייצור הורמון אוקסיטוצין והרמון דופמין. שני אלו אחראים על תחושת הסיפוק והשייכות. תורמים למצב רוח ויש והם מתפקדים כמשככי כאבים טבעיים. השתלבות בתכנית לימודים כמאזינים חופשים והרחבת הידיעות בנושאי רוח, מתמטיקה, מדעים ואומנויות תוביל לתחושת שייכות וחיוניות גבוהה. כך גם הדבר לגבי פעילות התנדבותית ושהות לצד בעלי חיים. הרבו בכך ועודדו את קרוביכם לעסוק בנושא- והתמורות יגיעו במהרה.

ההסבר המדעי

בחוגים המדעיים מסבירים, שהעיסוק בפעילויות המצריכות חשיבה והסתגלות לביצוע מיומנויות חדשות, יוצר במח בנק של תאים, אשר שומרים על גמישות המח. בניסויים אחרים שנערכו בתחום נמצא שכל אזור במח שעבר אימון שמר על רמת התפקוד שלו (הניסויים נערכו בארה"ב בקרב בני שישים וחמש ומעלה: מקור: Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly (ACTIVE) trial) מבוגרים המקדישים זמן לעיסוק בתחביבים ולפעילויות התנדבותית מעידים על תחושות גבוהות של חיוניות וסיפוק.

לסיכום, כאשר שאלו אותי בעבר מהי הגדרתך למושג: "להתבגר יפה" מיד עניתי… מח צלול שמתפקד. הרי המח הוא הזהות שלנו, הזיכרונות, היכולות, החוכמה. ואולי הדבר הכואב ביותר זה לראות אדם בוגר, שמאבד אט אט את הקשר שלו עם הסביבה. באתר הגיל השלישי תוכלו למצוא מגוון משחקים ופעילויות, אשר יעשירו את הפעילות היום יומית של קרוביכם האהובים וייסעו להם לשמור על כושר מוחי. כולי תקווה שתוכלו להפיק תועלת מן המאמר ולהביא עוד איכות לחיי בני המשפחה הבוגרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן